
Het programma bestaat uit een serie gezamenlijk te volgen masterclasses op het gebied van ondernemen, een individueel mentor traject én – voor wie dat wil – twee tracks: DDW/D en DDW/C. Deelnemers aan DDW/D worden begeleid bij het ontwikkelen van een individueel aanbod, of deliverable, voor de Dutch Design Week. Bij DDW/C staat de gezamenlijke publiciteit centraal.
Programma
08.02.23 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Kick Off
Deze dag maken de deelnemers kennis met elkaar en met het team. Ook de eerste masterclass is onderdeel van deze dag.
Design your Identity
Met Astrid de Craen-van der Hulst (communicatiecraen) leggen de deelnemers het fundament voor de communicatie van hun bedrijf. Wat onderscheidt hen van anderen? Hoe zetten ze hun plezier en overtuiging om naar aantrekkingskracht? Wat straalt hun bedrijf uit en past dit ook bij hen als persoon?
24.02.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Business Model Canvas
Het Business Model Canvas visualiseert de bouwstenen van je creatieve onderneming. Onder leiding van Ernestien Idenburg (Business Coach) brengen de deelnemers aan de hand van hun belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar in kaart waar ze nu staan, waar ze naartoe willen en hoe ze daar kunnen komen. En dat alles op 1 pagina!
Who's your mentor?
De deelnemers initiëren zelf één of meerdere gesprekken met (een) mentor(en) en/of een coach om alle nieuwe kennis en inzichten te vertalen naar de eigen creatieve praktijk.
08.03.23 10.00-17.00 online
Message House
De basis voor de communicatie van hun bedrijf is gelegd, maar hoe zorgen ze voor een goede inhoud? Hoe verbind je de strategie van het bedrijf met de communicatie? Door middel van het Message House. Onder leiding van Astrid de Craen-van der Hulst vullen de deelnemers de bouwstenen van hun communicatie in.
DDW/D Ideation
Tijdens DDW/D of DDW/Deliverable worden de deelnemers begeleid bij het ontwikkelen van een individuele en effectieve presentatie voor de Dutch Design Week (DDW). Deelnemen aan de DDW/D track is facultatief.
We starten met een eerste verkenning, onder andere op basis van de ervaringen uit eerdere edities.
24.03.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
The ART of Storytelling
De tijdloze principes van storytelling toegepast op de context van het bedrijfsleven. In deze masterclass ontleedt Paul Hughes (Ten Meters of Thinking) de essentie van elk verhaal. Hij laat de deelnemers zien hoe alle grote verhalen hetzelfde drie-stappen-proces volgen. Om ze vervolgens zelf te bevragen op hun “doesness”.
05.04.23 14.30-17.00 online
DDW/D Focus
De deelnemers presenteren hun eerste ambities en geven richting aan hun plan
21.04.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Financiën
Een succesvol bedrijf staat of valt met financieel inzicht. Onder leiding van Ernestien Idenburg gaan de deelnemers aan de slag met doelstellingen en groei en leren ze gefundeerde keuzes te maken over het aannemen van opdrachten, investeringen en wanneer ze op vakantie kunnen gaan.
DDW/D Identify
Nu er inzicht is in de mogelijkheden van presenteren en ontmoetingen, identificeren de deelnemers hun potentiële klanten en partners.
10.05.23 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
DDW/D Proposition
Wat heb je te bieden aan je klanten en partners? Wat is de juiste propositie en hoe breng je dit verder?
DDW/D Expectations
De deelnemers onderzoeken (wederzijdse) verwachtingen en of er verbindingen te maken zijn met gelijkgestemden. Ook maken ze een time tabel.
26.05.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Marketing & Acquisitie
De deelnemers hebben vooruitgang geboekt met hun businessplan en hebben een beter inzicht gekregen in wat ze aan wie te bieden hebben. Wat is nu de beste manier om hun doelgroep te bereiken? Samen met Ernestien Idenburg werken ze onder andere aan hun “ask”.
DDW/D Knowledge & Skills
Op zoek naar kennis, vaardigheden en middelen.
07.06.23 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Belastingen en Financieringsmix
Bij de start van je bedrijf en bij het aanvragen van een lening of subsidie. En soms ook bij het aangaan van een nieuwe samenwerking. Om te laten zien dat je een gezonde (financiële) basis hebt, moet je als ontwerper vaak een bedrijfs- of projectplan schrijven.
Business expert Olaf Leurs (KPMG Meijburg & Co) gaat in op fiscale uitdagingen & kansen voor startende ondernemers. En Alexander Ramselaar (Cultuur+Ondernemen) bespreekt de optimale financieringsmix.
DDW/D Offer
De deelnemers creëren het ultieme aanbod met het bijbehorende uitnodigingsbeleid.
23.06.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Auteursrechten, Contracten & Algemene voorwaarden
Terugkoppeling: Who's your mentor?
De deelnemers hebben inmiddels drie of meerdere gesprekken zelf geïnitieerde gesprekken gehad met (een) mentor(en) en/of een coach om alle nieuwe kennis en inzichten te vertalen naar de eigen creatieve praktijk. Wat zijn de ervaringen?
05.07.23 10.00-17.00 Punt-C Eindhoven
Persfolder en Social media
Om zowel digitaal als via de pers de juiste doelgroep te bereiken gaan de deelnemers onder leiding van Wisse Trooster actief aan de slag. De deelnemers leggen website en social media onder de loep en ze krijgen van elkaar en van Wisse Trooster feedback, tips en tricks. Verder stellen de deelnemers hun persfolder met beeldmateriaal, een persbericht en een perslijst samen.
DDW/C
Tijdens DDW/D of DDW/Collective staat de gezamenlijke publiciteit centraal. Door samen op te strekken wordt de publicitaire slagkracht van de deelnemers tijdens DDW sterk vergroot. Drivers die zich hebben aangemeld voor DDW kunnen deelnemen aan deze track.
21.07.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Gesprekstechnieken
Hoe bereik je echt iemand met je verhaal? Hoe ga je effectief moeilijke onderhandelingen aan? Ben Hekkema (Cultuur+Ondernemen ) gaat door middel van rollenspellen in op de sociale vaardigheden die ten grondslag liggen aan acquisitie, projectmatig werken, samenwerken, onderhandelen en gesprekstechnieken.
DDW/C
De inhoud van dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
09.08.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
De Pitch Bitch
Tijdens de masterclass werken de deelnemers onder leiding van Astrid de Craen verder hun pitch. Daarbij staan structuur, inhoud en storytelling centraal.
DDW/C
De inhoud van dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
25.08.23 10.00-17.00 tba Amsterdam
Spot on, Dutch Designer on Stage!
Een masterclass over het presenteren van een persoonlijk verhaal. Ontwerpers die hun werk aan een buitenstaander willen presenteren moeten het verhaal duidelijk, enthousiast en tegelijkertijd kort kunnen vertellen. Als je daar niet aan gewend bent, hoe weet je dan je verhaal met je lichaamstaal kracht bij te zetten? Onder leiding van Karin brengen de deelnemers het podiumdier in zichzelf naar boven.
06.09.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Voorbereiden op de Dragons' Den
Tips and tricks van Astrid van Heumen ter voorbereiding op de presentatie in de Dragons’ Den eind november.
DDW/C
De inhoud van dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
22.09.23 10.00-17.00 BNO Amsterdam
DDW/C
De inhoud van dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
21 tm 29 oktober 2023 10.00-17.00 Eindhoven
Dutch Design Week
Na negen intensieve maanden presenteren de meeste deelnemers zich tijdens de Dutch Design Week, op een manier die het beste past bij de studio, product en/of service.
24.11.23 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Dragons' Den
Alle lessons learned samengebracht in één bureaupresentatie in de Dragons’ Den. Nog één laatste keer om aan je presentatie te werken, om zakelijke ideeën aan een groep investeerders te presenteren én om feedback op te halen. Zijn de Drivers klaar voor het échte werk?
We zijn zeer gelukkig met de deelname van de volgende Dragons: Astrid van Heumen (Corporate Casting), Ellen Hollander (Ellevate), Erik-Hans Munnik (Marqers), Marijn van der Poll (vanderPolloffice), Mark Hoevenaars (Interim Director Strategy & Marketing), Marleen Hartjes (Catharijne Convent), Nicole Uniquole (Uniquole) en Vicky Fasten (Studio Solarix).
It's a wrap!
Evaluatie als afsluiting van het programma. Wat gaan de Drivers volgend jaar doen met alle nieuwe kennis en inzichten én een nieuw netwerk? Welke feedback hebben ze voor het team dat bestaat uit Katja Lucas (DDF) en Patrick Aarts Sen (BNO).

Alexander Ramselaar
Cultuur+Ondernemen

Astrid van Heumen
Corporate Casting

Astrid de Craen-van der Hulst
Communicatiecraen

Ben Hekkema
Cultuur+Ondernemen

Ellen Hollander
Ellevate

Erik-Hans Munnik
Marqers

Ernestien Idenburg
business coach & trainer

Karin Bloemen
Labloemen

Katja Lucas
Dutch Design Foundation

Marijn van der Poll
vanderPolloffice

Mark Hoevenaars
Interim Director Strategy & Marketing

Marleen Hartjes
Catharijne Convent

Nicole Uniquole
Uniquole

Olaf Leurs
KPMG Meijburg & Co

Pascale Kos
BNO
Partners





