Het programma bestaat in 2024 uit een serie gezamenlijk te volgen masterclasses op het gebied van ondernemen, een individueel mentor traject en – voor wie dat wil – twee tracks: DDW/Deliverable en DDW/Campagne. Daarbij staan respectievelijk het ontwikkelen van een individueel aanbod én het ontwikkelen van een gezamenlijke campagne voor de Dutch Design Week centraal.
Programma
07.02.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Kick Off
Deze dag maken de deelnemers kennis met elkaar en met het team. Ook de eerste masterclass is onderdeel van deze dag.
Design your Identity
Met Astrid de Craen-van der Hulst (communicatiecraen) leggen de deelnemers het fundament voor de communicatie van hun bedrijf. Wat onderscheidt hen van anderen? Hoe zetten ze hun plezier en overtuiging om naar aantrekkingskracht? Wat straalt hun bedrijf uit en past dit ook bij hen als persoon?
23.02.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Business Model Canvas
Het Business Model Canvas visualiseert de bouwstenen van je creatieve onderneming. Onder leiding van Ernestien Idenburg (Business Coach) brengen de deelnemers aan de hand van hun belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar in kaart waar ze nu staan, waar ze naartoe willen en hoe ze daar kunnen komen. En dat alles op 1 pagina!
Who's your mentor?
De deelnemers initiëren zelf één of meerdere gesprekken met één of meerdere mentor om alle nieuwe kennis en inzichten te vertalen naar de eigen creatieve praktijk.
06.03.24 10.00-17.00 online
Message House
De basis voor de communicatie van hun bedrijf is gelegd, maar hoe zorgen ze voor een goede inhoud? Hoe verbind je de strategie van het bedrijf met de communicatie? Door middel van het Message House. Onder leiding van Astrid de Craen-van der Hulst vullen de deelnemers de bouwstenen van hun communicatie in.
22.03.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Financiën
Een succesvol bedrijf staat of valt met financieel inzicht. Onder leiding van Ernestien Idenburg gaan de deelnemers aan de slag met doelstellingen en groei en leren ze gefundeerde keuzes te maken over het aannemen van opdrachten, investeringen en wanneer ze op vakantie kunnen gaan.
DDW/Deliverable | Introductie
Tijdens deze track worden de deelnemers begeleid bij het ontwikkelen van een individuele en effectieve presentatie voor de Dutch Design Week die past bij de persoon, studio, product of service. De aangereikte tools zijn breed toepasbaar bij de voorbereidingen voor elke (beurs)presentatie.
10.04.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
DDW/Deliverable | Ideation
We starten met een eerste verkenning, onder andere op basis van eerdere ervaringen.
DDW/Deliverable | Focus
De deelnemers presenteren hun eerste ambities en geven richting aan hun plan
26.04.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
The ART of Storytelling
De tijdloze principes van storytelling toegepast op de context van het bedrijfsleven. In deze masterclass ontleedt Paul Hughes (Ten Meters of Thinking) de essentie van elk verhaal. Hij laat de deelnemers zien hoe alle grote verhalen hetzelfde drie-stappen-proces volgen. Om ze vervolgens zelf te bevragen op hun “doesness”.
08.05.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
DDW/Deliverable | Identify
Nu er inzicht is in de mogelijkheden van presenteren en ontmoetingen, identificeren de deelnemers hun potentiële klanten en partners.
DDW/Deliverable | Proposition
Wat heb je te bieden aan je klanten en partners? Wat is de juiste propositie en hoe breng je dit verder?
24.05.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Marketing & Acquisitie
De deelnemers hebben vooruitgang geboekt met hun businessplan en hebben een beter inzicht gekregen in wat ze aan wie te bieden hebben. Wat is nu de beste manier om hun doelgroep te bereiken? Samen met Ernestien Idenburg werken ze onder andere aan hun “ask”.
DDW/Deliverable | Expectations, knowledge and skills
De deelnemers onderzoeken (wederzijdse) verwachtingen en of er verbindingen te maken zijn met gelijkgestemden. Welke kennis, vaardigheden én middelen zijn er nodig om de plannen te realiseren.
05.06.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Belastingen en Financieringsmix
Bij de start van je bedrijf en bij het aanvragen van een lening of subsidie. En soms ook bij het aangaan van een nieuwe samenwerking. Om te laten zien dat je een gezonde (financiële) basis hebt, moet je als ontwerper vaak een bedrijfs- of projectplan schrijven.
Alexander Ramselaar (Cultuur+Ondernemen) bespreekt de optimale financieringsmix.
DDW/Deliverable | Offer
De deelnemers creëren het ultieme aanbod met het bijbehorende uitnodigingsbeleid.
21.06.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Auteursrechten, Contracten & Algemene voorwaarden
Terugkoppeling: Who's your mentor?
De deelnemers hebben inmiddels drie zelf geïnitieerde gesprekken gehad met één of meerdere mentoren. Wat zijn de ervaringen?
03.07.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Persfolder en Social media
Om zowel digitaal als via de pers de juiste doelgroep te bereiken gaan de deelnemers onder leiding van Wisse Trooster actief aan de slag. De deelnemers leggen website en social media onder de loep en ze krijgen van elkaar en van Wisse Trooster feedback, tips en tricks. Verder stellen de deelnemers hun persfolder met beeldmateriaal, een persbericht en een perslijst samen.
DDW/Campagne
Door richting DDW de communicatie samen op pakken wordt de publicitaire slagkracht van de deelnemers tijdens DDW sterk vergroot.
19.07.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Gesprekstechnieken
Hoe bereik je echt iemand met je verhaal? Hoe ga je effectief moeilijke onderhandelingen aan? Ben Hekkema (Cultuur+Ondernemen ) gaat door middel van rollenspellen in op de sociale vaardigheden die ten grondslag liggen aan acquisitie, projectmatig werken, samenwerken, onderhandelen en gesprekstechnieken.
DDW/Campagne
Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
07.08.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
De Pitch Bitch
Tijdens de masterclass werken de deelnemers onder leiding van Astrid de Craen verder hun pitch. Daarbij staan structuur, inhoud en storytelling centraal.
DDW/Campagne
Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
23.08.24 10.00-17.00 VU Griffioen Amsterdam
Spot on, Dutch Designer on Stage!
Een masterclass over het presenteren van een persoonlijk verhaal. Ontwerpers die hun werk aan een buitenstaander willen presenteren moeten het verhaal duidelijk, enthousiast en tegelijkertijd kort kunnen vertellen. Als je daar niet aan gewend bent, hoe weet je dan je verhaal met je lichaamstaal kracht bij te zetten? Onder leiding van Karin brengen de deelnemers het podiumdier in zichzelf naar boven.
04.09.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
DDW/Campagne
Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
20.09.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam
DDW/Campagne
Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.
19 tm 27 oktober 2024 10.00-17.00 Eindhoven
Dutch Design Week
Na negen intensieve maanden presenteren de meeste deelnemers zich tijdens de Dutch Design Week, op een manier die het beste past bij de studio, product en/of service.
22.11.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Dragons' Den
Alle lessons learned samengebracht in één bureaupresentatie in de Dragons’ Den. Nog één laatste keer om aan je presentatie te werken, om zakelijke ideeën aan een groep investeerders te presenteren én om feedback op te halen. Zijn de Drivers klaar voor het échte werk?
We zijn zeer gelukkig met de deelname van de volgende Dragons: Charlotte Grün (Studio-OOK), Dymphie Braun (DMPH), Ellen Hollander (Ellevate), Erik-Hans Munnik (Marqers), Mark Hoevenaars (Interim Director Strategy & Marketing) en Truus de Rooij (Stichting Topvrouw van het jaar | Young Talent Award).
It's a wrap!
Evaluatie als afsluiting van het programma. Wat gaan de Drivers volgend jaar doen met alle nieuwe kennis en inzichten én een nieuw netwerk? Welke feedback hebben ze voor het team dat bestaat uit Katja Lucas (DDF) en Patrick Aarts Sen (BNO).
Alexander Ramselaar
Cultuur+Ondernemen
Astrid de Craen-van der Hulst
Communicatiecraen
Ben Hekkema
Cultuur+Ondernemen
Charlotte Grün
Studio-OOK
Dymphie Braun
DMPH
Ellen Hollander
Ellevate
Erik-Hans Munnik
Marqers
Ernestien Idenburg
business coach & trainer
Ilona Roolvink
Pebbles Advies & Projectmanagement
Karin Bloemen
Labloemen
Katja Lucas
Dutch Design Foundation
Marijn van der Poll
vanderPolloffice
Mark Hoevenaars
Interim Director Strategy & Marketing
Olaf Leurs
KPMG Meijburg & Co
Pascale Kos
BNO
Paul Hughes
Paul Hughes Live
Truus de Rooij
Stichting Topvrouw van het jaar | Young Talent Award
Wisse Trooster
@wisse_trooster @wisse_design