Het programma bestaat uit een serie gezamenlijk te volgen masterclasses op het gebied van ondernemen, een individueel mentor traject en – voor wie dat wil – twee tracks: DDW/Deliverable en DDW/Campagne. Daarbij staan respectievelijk het ontwikkelen van een individueel aanbod én het ontwikkelen van een gezamenlijke campagne voor de Dutch Design Week centraal.

Programma

07.02.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven

Kick Off

Deze dag maken de deelnemers kennis met elkaar en met het team. Ook de eerste masterclass is onderdeel van deze dag.

Design your Identity

Met Astrid de Craen-van der Hulst (communicatiecraen) leggen de deelnemers het fundament voor de communicatie van hun bedrijf. Wat onderscheidt hen van anderen? Hoe zetten ze hun plezier en overtuiging om naar aantrekkingskracht? Wat straalt hun bedrijf uit en past dit ook bij hen als persoon?

23.02.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas visualiseert de bouwstenen van je creatieve onderneming. Onder leiding van Ernestien Idenburg (Business Coach) brengen de deelnemers aan de hand van hun belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar in kaart waar ze nu staan, waar ze naartoe willen en hoe ze daar kunnen komen. En dat alles op 1 pagina!

Who's your mentor?

De deelnemers initiëren zelf één of meerdere gesprekken met één of meerdere mentor om alle nieuwe kennis en inzichten te vertalen naar de eigen creatieve praktijk.

06.03.24 10.00-17.00 online

Message House

De basis voor de communicatie van hun bedrijf is gelegd, maar hoe zorgen ze voor een goede inhoud? Hoe verbind je de strategie van het bedrijf met de communicatie? Door middel van het Message House. Onder leiding van Astrid de Craen-van der Hulst vullen de deelnemers de bouwstenen van hun communicatie in.

22.03.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

Financiën

Een succesvol bedrijf staat of valt met financieel inzicht. Onder leiding van Ernestien Idenburg gaan de deelnemers aan de slag met doelstellingen en groei en leren ze gefundeerde keuzes te maken over het aannemen van opdrachten, investeringen en wanneer ze op vakantie kunnen gaan.

DDW/Deliverable | Introductie

Tijdens deze track worden de deelnemers begeleid bij het ontwikkelen van een individuele en effectieve presentatie voor de Dutch Design Week die past bij de persoon, studio, product of service. De aangereikte tools zijn breed toepasbaar bij de voorbereidingen voor elke (beurs)presentatie. 

10.04.24 10.00-17.00 tba

DDW/Deliverable | Ideation

We starten met een eerste verkenning, onder andere op basis van eerdere ervaringen.

DDW/Deliverable | Focus

De deelnemers presenteren hun eerste ambities en geven richting aan hun plan

26.04.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

The ART of Storytelling

De tijdloze principes van storytelling toegepast op de context van het bedrijfsleven. In deze masterclass ontleedt Paul Hughes (Ten Meters of Thinking) de essentie van elk verhaal. Hij laat de deelnemers zien hoe alle grote verhalen hetzelfde drie-stappen-proces volgen. Om ze vervolgens zelf te bevragen op hun “doesness”.

08.05.24 10.00-17.00 tba

DDW/Deliverable | Identify

Nu er inzicht is in de mogelijkheden van presenteren en ontmoetingen, identificeren de deelnemers hun potentiële klanten en partners.

DDW/Deliverable | Proposition

Wat heb je te bieden aan je klanten en partners? Wat is de juiste propositie en hoe breng je dit verder?

24.05.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

Marketing & Acquisitie

De deelnemers hebben vooruitgang geboekt met hun businessplan en hebben een beter inzicht gekregen in wat ze aan wie te bieden hebben. Wat is nu de beste manier om hun doelgroep te bereiken? Samen met Ernestien Idenburg werken ze onder andere aan hun “ask”.

DDW/Deliverable | Expectations, knowledge and skills

De deelnemers onderzoeken (wederzijdse) verwachtingen en of er verbindingen te maken zijn met gelijkgestemden. Welke kennis, vaardigheden én middelen zijn er nodig om de plannen te realiseren.

05.06.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven

Belastingen en Financieringsmix

Bij de start van je bedrijf en bij het aanvragen van een lening of subsidie. En soms ook bij het aangaan van een nieuwe samenwerking. Om te laten zien dat je een gezonde (financiële) basis hebt, moet je als ontwerper vaak een bedrijfs- of projectplan schrijven.
Business expert Olaf Leurs (KPMG Meijburg & Co) gaat in op fiscale uitdagingen & kansen voor startende ondernemers. En Alexander Ramselaar (Cultuur+Ondernemen) bespreekt de optimale financieringsmix.

DDW/Deliverable | Offer

De deelnemers creëren het ultieme aanbod met het bijbehorende uitnodigingsbeleid.

21.06.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

Auteursrechten, Contracten & Algemene voorwaarden

In de praktijk krijg je te maken met veel juridische onderwerpen en vragen. Het kan gaan om auteursrecht of ander intellectuele eigendomsrechten, maar vooral ook over het maken van goede afspraken die jou beschermen. Pascale Kos (BNO) en Jordi Vreeling (BNO) vertellen je alles wat je moet weten over deze juridische onderwerpen. Er wordt niet alleen gekeken naar het auteursrecht en verschillende contracten (zoals licentie- en geheimhoudingsovereenkomsten) die voor jou belangrijk zijn, maar ook naar algemene voorwaarden. Wat zijn dat, wat kun je ermee en wat doe je als een opdrachtgever je dwingt onder zijn voorwaarden te werken?

Terugkoppeling: Who's your mentor?

De deelnemers hebben inmiddels drie zelf geïnitieerde gesprekken gehad met één of meerdere mentoren. Wat zijn de ervaringen?

03.07.24 10.00-17.00 tba

Persfolder en Social media

Om zowel digitaal als via de pers de juiste doelgroep te bereiken gaan de deelnemers onder leiding van Wisse Trooster actief aan de slag. De deelnemers leggen website en social media onder de loep en ze krijgen van elkaar en van Wisse Trooster feedback, tips en tricks. Verder stellen de deelnemers hun persfolder met beeldmateriaal, een persbericht en een perslijst samen.

DDW/Campagne

Door richting DDW de communicatie samen op pakken wordt de publicitaire slagkracht van de deelnemers tijdens DDW sterk vergroot.

19.07.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

Gesprekstechnieken

Hoe bereik je echt iemand met je verhaal? Hoe ga je effectief moeilijke onderhandelingen aan? Ben Hekkema (Cultuur+Ondernemen ) gaat door middel van rollenspellen in op de sociale vaardigheden die ten grondslag liggen aan acquisitie, projectmatig werken, samenwerken, onderhandelen en gesprekstechnieken.

DDW/Campagne

Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.

07.08.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

De Pitch Bitch

Tijdens de masterclass werken de deelnemers onder leiding van Astrid de Craen verder hun pitch. Daarbij staan structuur, inhoud en storytelling centraal.

DDW/Campagne

Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.

23.08.24 10.00-17.00 tba Amsterdam

Spot on, Dutch Designer on Stage!

Een masterclass over het presenteren van een persoonlijk verhaal. Ontwerpers die hun werk aan een buitenstaander willen presenteren moeten het verhaal duidelijk, enthousiast en tegelijkertijd kort kunnen vertellen. Als je daar niet aan gewend bent, hoe weet je dan je verhaal met je lichaamstaal kracht bij te zetten? Onder leiding van Karin brengen de deelnemers het podiumdier in zichzelf naar boven.

04.09.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

Voorbereiden op de Dragons' Den

Tips and tricks van Dragon Astrid van Heumen (Corporate Casting) ter voorbereiding op de presentatie in de Dragons’ Den eind november.

DDW/Campagne

Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.

20.09.24 10.00-17.00 BNO Amsterdam

DDW/Campagne

Dit onderdeel van het programma wordt samen met de deelnemers vastgesteld.

19 tm 27 oktober 2024 10.00-17.00 Eindhoven

Dutch Design Week

Na negen intensieve maanden presenteren de meeste deelnemers zich tijdens de Dutch Design Week, op een manier die het beste past bij de studio, product en/of service.

22.11.24 10.00-17.00 Microlab Eindhoven

Dragons' Den

Alle lessons learned samengebracht in één bureaupresentatie in de Dragons’ Den. Nog één laatste keer om aan je presentatie te werken, om zakelijke ideeën aan een groep investeerders te presenteren én om feedback op te halen. Zijn de Drivers klaar voor het échte werk?

We zijn zeer gelukkig met de deelname van de volgende Dragons: Astrid van Heumen (Corporate Casting), Dymphie Braun (DMPH), Erik-Hans Munnik (Marqers), Hans Paul Brandt (Corporate Casting), Ilona Roolvink (Pebbles Advies & Projectmanagement), Marijn van der Poll (vanderPolloffice), Mark Hoevenaars (Interim Director Strategy & Marketing) en Truus de Rooij (Stichting Topvrouw van het jaar | Young Talent Award).

It's a wrap!

Evaluatie als afsluiting van het programma. Wat gaan de Drivers volgend jaar doen met alle nieuwe kennis en inzichten én een nieuw netwerk? Welke feedback hebben ze voor het team dat bestaat uit Katja Lucas (DDF) en Patrick Aarts Sen (BNO).

Alexander Ramselaar

Cultuur+Ondernemen

Astrid van Heumen

Corporate Casting

Ben Hekkema

Cultuur+Ondernemen

Ernestien Idenburg

business coach & trainer

Ilona Roolvink

Pebbles Advies & Projectmanagement

Karin Bloemen

Labloemen

Katja Lucas

Dutch Design Foundation

Marijn van der Poll

vanderPolloffice

Mark Hoevenaars

Interim Director Strategy & Marketing

Olaf Leurs

KPMG Meijburg & Co

paul_hughes_portrait_settwo_01-e1584109195252-200x200
Paul Hughes

Paul Hughes Live

Truus de Rooij
Truus de Rooij

Stichting Topvrouw van het jaar | Young Talent Award

Wisse_Trooster_MG_4898-300x300
Wisse Trooster

@wisse_trooster
@wisse_design

Partners