Het programma bestaat uit masterclasses op het gebied van ondernemerschap en een individueel coachtraject. Parallel hieraan werken de Drivers toe naar de Dutch Design Week (DDW) op een manier die het beste past bij hun eigen studio, product en/of service. Het gezamenlijke Drivers Event is één van de deliverables. De organisatie van het programma is in handen van Patrick Aarts Sen (BNO).

Programma

10.02.22 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Kick off
Deze dag maken de Drivers kennis met het programma en met elkaar. Ook de eerste masterclass is onderdeel van de kick off.

 

Masterclass Design Your Identity
Met Astrid de Craen-van der Hulst (communicatiecraen) leggen de Drivers het fundament voor de communicatie van hun bedrijf. Wat onderscheidt hen van anderen? Hoe zetten ze hun plezier en overtuiging om naar aantrekkingskracht? Wat straalt hun bedrijf uit en past dit ook bij hen als persoon?

 

25.02.22 10.00-17.00 online
Masterclass Persfolder en Social media
Om zowel digitaal als via de pers de juiste doelgroep te bereiken gaan de Drivers onder leiding van Wisse Trooster actief aan de slag. De Drivers leggen website en social media onder de loep en ze krijgen van elkaar en van Wisse Trooster feedback, tips en tricks.

 

DDWD | Introductie
De Drivers presenteren zich tijdens de Dutch Design Week (DDW) in oktober. Kernvraag daarbij is:
Hoe zorg ik dat ik DDW optimaal inzet om mijn studio verder te brengen en hoe verleng ik die impact ook na DDW?
Katja Lucas (DDF) adviseert en begeleidt de Drivers bij hun onderzoek naar een DDW-Deliverable (DDWD) met het gewenste resultaat.

 

10.03.2022 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Masterclass The ART of Storytelling
De tijdloze principes van storytelling toegepast op de context van het bedrijfsleven. In deze masterclass ontleedt Paul Hughes (Ten Meters of Thinking) de essentie van elk verhaal. Hij laat de Drivers zien hoe alle grote verhalen hetzelfde drie-stappen-proces volgen. Om ze vervolgens zelf te bevragen op hun “doesness”.

 

25.03.22 10.00-17.00 CIRCL Amsterdam
Masterclass Business Model Canvas
Het Business Model Canvas visualiseert de bouwstenen van je creatieve onderneming. Onder leiding van Ernestien Idenburg (Business Coach) brengen de Drivers aan de hand van hun belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar in kaart waar ze nu staan, waar ze naartoe willen en hoe ze daar kunnen komen. En dat alles op 1 pagina!

 

Coachtraject
De Drivers worden individueel begeleid door een ABN AMRO coach. Tijdens deze bijeenkomst maken ze kennis met de coaches.

 

14.04.22 10.00-17.00 online
Masterclass Message House
De basis voor de communicatie van hun bedrijf is gelegd, maar hoe zorgen ze voor een goede inhoud? Hoe verbind je de strategie van het bedrijf met de communicatie? Door middel van het Message House. Onder leiding van Astrid de Craen-van der Hulst vullen de Drivers de bouwstenen van hun communicatie in.

 

DDWD | Ideation
Hoe ziet de DDW er voor de individuele Driver uit? Driver doen hun eerste verkenning en leren van de ervaringen van Drivers uit eerdere edities.

 

22.04.22 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Masterclass Gesprekstechnieken
Hoe bereik je echt iemand met je verhaal? Hoe ga je effectief moeilijke onderhandelingen aan? Ben Hekkema (Cultuur+Ondernemen ) gaat door middel van rollenspellen in op de sociale vaardigheden die ten grondslag liggen aan acquisitie, projectmatig werken, samenwerken, onderhandelen en gesprekstechnieken.

 

DDWD | Focus
Hoe ziet de DDW er voor de individuele Driver uit? Drivers presenteren hun eerste ambities en geven richting aan hun plan.

 

12.05.22 10.00-17.00 online
Masterclass Financiën
Een succesvol bedrijf staat of valt met financieel inzicht. Onder leiding van Ernestien Idenburg gaan de Drivers aan de slag met doelstellingen en groei en leren ze gefundeerde keuzes te maken over het aannemen van opdrachten, investeringen en wanneer ze op vakantie kunnen gaan.

 

DDWD | Identify
Hoe ziet de DDW er voor de individuele Driver uit? Nu er inzicht is in de mogelijkheden van presenteren en ontmoetingen, identificeren Drivers hun potentiële klanten en partners.

 

20.05.22 10.00-17.00 Pakhuis Wilhelmina Amsterdam
DDWD | Proposition
Hoe ziet DDW er voor de individuele Driver uit? De Drivers werken richting een eindresultaat. Wat kunnen ze bieden aan hun klanten en partners? Wat is de juiste propositie en hoe breng je die verder?

 

09.06.22 10.00-17.00 OST Sectie C Eindhoven
Masterclass A Designer’s Business Plan
Bij de start van je bedrijf en bij het aanvragen van een lening of subsidie. En soms ook bij het aangaan van een nieuwe samenwerking. Om te laten zien dat je een gezonde (financiële) basis hebt, moet je als ontwerper vaak een bedrijfs- of projectplan schrijven.
Business expert Olaf Leurs (KPMG Meijburg & Co) gaat in op fiscale uitdagingen & kansen voor startende ondernemers. En Alexander Ramselaar (Cultuur+Ondernemen) bespreekt de optimale financieringsmix.

 

DDWD | Expectations
Hoe ziet de DDW er voor de individuele Driver uit? Drivers onderzoeken (wederzijdse) verwachtingen en of er verbindingen te maken zijn met anderen.

 

24.06.22 10.00-17.00 online
Persfolder
De Drivers stellen onder leiding van Wisse Trooster hun persfolder met beeldmateriaal, een persbericht en een perslijst samen.

 

DDWD | Knowledge & skills
Hoe ziet de DDW er voor de individuele Driver uit? De Drivers gaan op zoek naar kennis, vaardigheden en middelen.

 

14.07.22 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Masterclass Auteursrechten, Contracten & Algemene voorwaarden
In de praktijk krijg je te maken met veel juridische onderwerpen en vragen. Het kan gaan om auteursrecht of ander intellectuele eigendomsrechten, maar vooral ook over het maken van goede afspraken die jou beschermen. Pascale Kos (BNO) en Jordi Vreeling (BNO) vertellen je alles wat je moet weten over deze juridische onderwerpen.
Er wordt niet alleen gekeken naar het auteursrecht en verschillende contracten (zoals licentie- en geheimhoudingsovereenkomsten) die voor jou belangrijk zijn, maar ook naar algemene voorwaarden. Wat zijn dat, wat kun je ermee en wat doe je als een opdrachtgever je dwingt onder zijn voorwaarden te werken?

 

DDWD | An offer they can’t refuse
Hoe ziet de DDW er voor de individuele Driver uit? De Drivers creëren het ultieme aanbod met het bijbehorende uitnodigingsbeleid.

 

22.07.22 10.00-17.00 BNO Amsterdam
Masterclass Marketing & Acquisitie
De Drivers hebben vooruitgang geboekt met hun businessplan en hebben een beter inzicht gekregen in wat ze aan wie te bieden hebben. Wat is nu de beste manier om hun doelgroep te bereiken? Samen met Ernestien Idenburg werken ze onder andere aan hun “ask”.

 

DDWD | Drivers Event
De Drivers werken aan het collective Drivers Event tijdens DDW.

 

11.08.22 10.00-17.00 BNO Amsterdam
De Pitch Bitch
Tijdens de masterclass werken de Drivers onder leiding van Astrid de Craen verder hun pitch. Daarbij staan structuur, inhoud en storytelling centraal.

 

DDWD | Drivers Event
De Drivers werken aan het collective Drivers Event tijdens DDW.

 

26.08.22 10.00-17.00 ABN AMRO Amsterdam
Masterclass Spot on, Dutch Designer on Stage!
Een masterclass over theaterpersoonlijkheid en het presenteren van een persoonlijk verhaal met Karin Bloemen. Ontwerpers die hun werk aan een buitenstaander willen presenteren moeten het verhaal duidelijk, enthousiast en tegelijkertijd kort kunnen vertellen. Als je daar niet aan gewend bent, communiceer je iets met je lichaamstaal dat je niet kent. Onder leiding van Karin brengen de Drivers het podiumdier in zichzelf naar boven.

 

08.09.22 10.00-17.00 tba
DDWD | Two minutes pitch & Drivers Event
De Drivers pitchen hun individuele plannen voor DDW aan de initiatiefnemers, partners en andere deelnemers voor matchmaking en exposure. Aansluitend wordt verder gewerkt aan het collectieve Drivers Event.

 

23.09.22 10.00-17.00 tba
DDWD | Drivers Event
De Drivers werken verder aan het Drivers Event.

 

22 tm 30.10.22 11.00-19.00 Dutch Design Week Eindhoven
Na negen intensieve maanden presenteren de Drivers zich tijdens de Dutch Design Week, op een manier die het beste past bij de studio, product en/of service. Onderdeel hiervan is het Drivers Event dat de Drivers samen produceren.

 

25.11.22 10.00-17.00 Microlab Eindhoven
Dragons’ Den I Wrap up
Ter afsluiting van het programma worden alle lessons learned samengebracht in een bureaupresentatie in de Dragons’ Den. Nog één laatste keer om aan je presentatie te werken, om zakelijke ideeën aan een groep investeerders te presenteren én om ze te toetsen. Zijn de Drivers klaar voor het échte werk?
Dragons: Astrid van Heumen (Corporate Casting), Ellen Hollander (Ellevate), Erik-Hans Munnik (Marqers), Marleen Hartjes (Van Abbe Museum), Marijn van der Pol (vanderPolloffice) en Vicky Fasten (Studio Solarix).

Alexander Ramselaar

Cultuur+Ondernemen

Astrid van Heumen

Corporate Casting

Ben Hekkema

Cultuur+Ondernemen

Ernestien Idenburg

business coach & trainer

Karin Bloemen

Labloemen

Katja lucas

Dutch Design Foundation

Marijn van der Pol

RIGHT BRAINER
vanderPolloffice

Marleen Hartjes

Van Abbemuseum

Olaf Leurs

KPMG Meijburg & Co

Paul Hughes

Paul Hughes Live

Wisse_Trooster_MG_4898-300x300
Wisse Trooster

@wisse_trooster
@wisse_design

De Drivers worden gedurende het gehele programma individueel begeleid door een ABN AMRO coach. Zij helpen bij het duiden van nieuwe inzichten, het benoemen van belemmeringen en het signaleren van kansen voor groei. Coördinator en contactpersoon is Inge Postma (ABN AMRO Foundation).

coaches 2022

Voor het beantwoorden van specifieke vragen over investeringen, administratie of het schrijven van een businessplan staan onze adviseurs klaar voor de Drivers.

10.marquez_manolo_1059-scaled-e1582114255249-400x400

Manolo Marquez
Senior Relationship Manager
ABN AMRO

Adviseurs

Partners